Darbo laikas: I-IV 6:00-23:00, V 6:00-22:00, VI 9:00-18:00, VII 9:00-18:00
Klausti
Išbandyti

MINERALAI: JŲ FUNKCIJOS BEI ŠALTINIAI

MINERALAI: JŲ FUNKCIJOS BEI ŠALTINIAI

Mineralai yra itin svarbios maistinės medžiagos, „sutariančios“ kartu su vitaminais ir užtikrinančios normalų organizmo funkcionavimą.
Mineralai yra vieni iš pagrindinių kaulų, dantų, raumenų, kraujo, audinių bei nervų ląstelių sudedamųjų dalių. Šių medžiagų galima rasti įvairiausiuose maisto produktuose (pieno produktuose, mėsoje, dribsniuose, daržovėse, vaisiuose, riešutuose). Reikalui esant, mineralų taip pat galima gauti iš maisto papildų.


Mineralai skirstomi į dvi grupes:
Makroelementai:
 Kalcis, Fosforas, Natris, Kalis, Chloridas, Magnis. Šių mineralų žmogaus organizmui reikia didelių kiekių.
Mikroelementai: Chromas, Geležis, Cinkas, Varis, Manganas, Selenas, Jodas, Molibdenas. Šių mineralų organizmui reikia itin mažų kiekių.


Svarbu balansas tarp vitaminų ir mineralų, norint užtikrinti efektyvų šių maistinių medžiagų pasisavinimą bei sveiką organizmo funkcionavimą. Net nesitikėk pasiekti bet kokio rezultato, jeigu neprižiūri savo mitybos.

 

MINERALAI, JŲ FUNKCIJOS IR ŠALTINIAI

 

KALCIS

FUNKCIJA: Kalcis yra dažniausiai sutinkamas mineralas žmogaus organizme. Šis mineralas padeda raumenims susitraukti, lengvina jų judėjimą. Kalcis taip pat padeda pernešti nervinius impulsus bei palaiko hormonų balansą. Visgi, svarbiausia kalcio funkcija yra kaulų struktūros palaikymas. Su metais organizmas reikalauja vis daugiau kalcio.
KUR GAUTI: Pagrindinis kalcio šaltinis yra pieno produktai – pienas, jogurtas. Šio mineralo taip pat galima rasti žuvyje skardinėse, kopūstuose, brokoliuose bei tofu. Vitaminas D padeda geriau pasisavinti kalcį.

 

CHLORIDAS

FUNKCIJA: Chloridas yra mineralas elektrolitas. Kadangi žmogus sudarytas daugiausiai iš vandens, chlorido galima rasti praktiškai visose organizmo ląstelėse. Chloridas padeda vykti virškinimo procesams, pernešdamas maistines medžiagas po visą organizmą. Kalis su Natriu sąveikauja su Chloridu, dar labiau pagerindami virškinimo procesus.
KUR GAUTI: Pats paprasčiausias Chlorido šaltinis yra druska. Taip pat Chlorido šaltiniais gali būti alyvuogės, salotos, pomidorai. Jeigu ruošiesi vartoti Chlorido papildus, pasikonsultuok su savo šeimos gydytoju. Per didelis kiekis gali smarkiai sumažinti skysčių kiekį organizme.

 

CHROMAS

FUNKCIJA: Nors Chromas yra mikroelementas, jis turi didelę svarbą žmogaus organizmui. Chromas padeda organizmui palaikyti gliukozės balansą, skaidyti riebalus bei subalansuoti insulino lygį. Ši maistinė medžiaga skatina energijos apykaitą, todėl dažnai sutinkama papildų, skirtų svorio metimui, sudėtyje.
KUR GAUTI: Chromo papildų galima įsigyti be recepto. Visgi reiktų pasikonsultuoti su šeimos gydytoju dėl optimaliausio vartojimo. Norint chromo gauti iš mitybos, dažniausiai užtenka tiesiog valgyti sveikus produktus. Geriausi chromo šaltiniai: bagetės, jautiena, brokoliai, vynuogių sultys, žalieji žirneliai bei kalakuto krūtinėlė.

 

VARIS

FUNKCIJA: Varis yra dar vienas mikroelementas, atliekantis daug gyvybiškai svarbių funkcijų. Varis skatina audinių vystymąsi, gerina kraują bei stiprina kaulus. Maksimaliam efektyvumui, varis turėtų „eiti“ kartu su geležimi. Esant vieno mineralo trūkumui, sutrinka ir kito balansas. Varis kaupiamas raumenyse, kepenyse bei smegenyse.
KUR GAUTI: Vario gausu jūros gėrybėse, riešutuose, vaisiuose bei daržovėse. Taip pat vario galima gauti iš juodųjų pipirų. Jeigu tau pasireiškia anemija, artritas ar kaulų retėjimas, ne pro šalį būtų vartoti vario papildus.

 

JODAS

FUNKCIJA: Mikroelementas, atliekantis daug svarbių funkcijų. Be jodo, organizmas negalėtų gaminti skydliaukės hormonų. Pastarieji atsakingi už augimą, temperatūros reguliavimą, ląstelių gamybą bei medžiagų apykaitą. 
KUR GAUTI: Jodas yra cheminis elementas, kurio žmogaus organizmas pats gaminti negeba. Dėl šios priežasties, svarbu subalansuota mityba. Paprasčiausias jodo šaltinis yra stalo druska. Jodo taip pat randama pieno produktuose, jūros gėrybėse (ypač ešeriuose, menkėse), pupelėse.

 

GELEŽIS

FUNKCIJA: Geležis funkcionuoja kaip žmogaus organizmo „transportas“. Mineralas padeda pernešti deguonį iš plaučių į kraujo kūnelius bei atsikratyti atliekų, tokių kaip anglies dioksidas. Didžiausia geležies koncentracija, savaime suprantama, yra raudonuosiuose kraujo kūneliuose.
KUR GAUTI: Geležies galima gauti tiek iš gyvulinės, tiek iš augalinės kilmės maisto produktų. Įprastai, gyvulinės kilmės produktuose esanti geležis yra lengviau pasisavinama. Visgi, sukomponavus geležį, esančią augalinės kilmės produktuose su vitaminu C, pasisavinamas tampa ne ką prastesnis.

 

MAGNIS

FUNKCIJA: Žmogaus kūne galima rasti apie 25 g šio mineralo. Daugiausia magnis randamas kauluose, tačiau jo galima rasti ir kraujyje bei raumenyse. Šis mineralas yra viena daugiausiai funkcijų atliekanti medžiaga žmogaus organizme. Magnis palaiko širdies ritmą, raumenų atpalaidavimą bei normalizuoja kraujospūdį. Vartojant prieš miegą, magnis padeda atsipalaiduoti, gali pagerinti miego kokybę.
KUR GAUTI: Magnio taip pat galima gauti iš migdolų, žemės riešutų, bananų, avokadų, sojų bei kruopų. Magnio papildai yra vieni populiariausių ir plačiausiai vartojamų maisto papildų pasaulyje.

 

MANGANAS

FUNKCIJA: Mangano žmogaus organizmui reikia itin mažų kiekių. Šis mineralas kaupiamas kepenyse, inkstuose bei kauluose. Manganas atsakingas už antioksidantų gamybą bei nervų sistemos kontrolę. Mangano trūkumas pasireiškia itin retai. Dažniausiai jis gręsia nėščiosioms bei maitinančios krūtimi moterims.
KUR GAUTI: Mangano gausiausiai gaunama iš lapuotų daržovių. Kiti šaltiniai būtų sėklos, arbata, pilno grūdo kruopos bei ankštiniai.

 

MOLIBDENAS

FUNKCIJA: Dar vienas mineralas, kurio žmogaus organizmui reikia visiškai nedidelių kiekių, norint pajusti teigiamą efektą. Pagrindinė molibdeno funkcija yra pagalba virškinant produktus su konservantais. Molibdenas padeda organizmui atsikratyti toksinėms suvirškintų konservantų atliekoms. Taip pat molibdenas siejamas su sveika ląstelių funkcija.
KUR GAUTI: Molibdeno lengva gauti tiesiog valgant kasdienį maistą. Ypač daug šio mineralo galima gauti iš lapuotų daržovių, mėsos, sūrio bei pieno produktų. Molibdeno trūkumas pasireiškia ITIN retai.

 

FOSFORAS

FUNKCIJA: Fosforas yra būtinas mineralas normaliam žmogaus organizmo funkcionavimui. Jis reikalingas kiekvienai ląstelei ir yra kaupiamas kauluose, DNR bei ląstelių membranose. Šis mineralas atlieka svarbų vaidmenį vystymosi bei augimo procesuose, ypač kaulų ir dantų. Būtent todėl jo sankaupos ten yra didžiausios. Fosforas taip pat dalyvauja medžiagų apykaitoje, ypač B grupės vitaminų konversijoje į energiją.
KUR GAUTI: Valgant įvairią mitybą, fosforo gaunama pakankamai. Jeigu nori fosforo gauti papildomai, koncentruokis į moliūgų sėklas bei žiedinius kopūstus.

 

KALIS

FUNKCIJA: Kalis, kartu su natriu ir chloridu, yra vienas svarbiausių vitaminų organizmui. Kalis atlieka ir elektrolito funkciją: pernešan maistines medžiagas per ląsteles. Šio mineralo „atsakomybė“ yra gerokai didesnė: jis palaiko skysčių lygį, širdies ritmą ir kraujospūdį, padeda raumenims susitraukti ir atsipalaiduoti, perneša nervinius impulsus bei sunormalizuoja rūgštingumą.
KUR GAUTI: Įprastai kalio gauni pakankamai, jeigu tavo mityba yra subalansuota. Daugiausiai kalio yra paukštienoje, žuvyje, citrusiniuose vaisiuose, pomidoruose, brokoliuose, pieno produktuose bei žaliose daržovėse. Pomidorų sultys, pienas, obuolių sultys taip pat yra puikūs kalio šaltiniai. Kalis puikiai dera su vitaminu C bei kalciu. Sukomponuok šias medžiagas maksimaliam efektui!

 

SELENAS

FUNKCIJA: Selenas yra mikroelementas, susijęs su tavo skydliaukės funkcija. Negana to, šis mineralas padeda organizmui kovoti su įvairiomis infekcijomis, stimuliuoja antikūnus. Selenas taip pat yra puikus antioksidantas, padedantis kovoti su senėjimu.
KUR GAUTI: Daugiau seleno gaunama iš augalinės kilmės maisto – riešutų, pilno grūdo duonos. Seleno taip pat gausu pieno produktuose bei krevetėse.

 

NATRIS

FUNKCIJA: Natris, chloridas ir kalis yra trys pagrindiniai elektrolitai organizme. Natrio galima rasti kiekvienoje ląstelėje, jis padeda pernešti maistines medžiagas. Šis mineralas prisideda prie normalaus organizmo ląstelių vystomosi bei funkcionavimo. Natris taip pat reguliuoja skysčių lygį, raumenų susitraukimą bei atpalaidavimą, kraujospūdį. Galiausiai, natris padeda skrandžiui gaminti sultis, kurių dėka maistas skaidomas iki organizmo pasisavinamų maistinių medžiagų.
KUR GAUTI: Geriausias natrio šaltinis yra paprasčiausia stalo druska. Nedidelių kiekių natrio galima gauti iš burokėlių, salotų bei pieno produktų. Greitas maistas dažniausiai turi itin didelius kiekius šio mineralo, tad pastarųjų padauginti nereikėtų.

 

CINKAS

FUNKCIJA: Nors žmogaus organizmui šio mineralo reikia nedidelių kiekių, jo svarba yra milžiniška. Cinkas stiprina imuninę sistemą, skatina augimą ir vystymąsi, skatina testosterono gamybą, gerina spermos kokybę. Cinkas randamas kiekvienoje organizmo ląstelėje, taip pat akyse, plaukuose, naguose, odoje bei prostatoje.
KUR GAUTI: Norint užtikrinti, kad tavo organizmas gautų pakankamai cinko, reikia valgyti daug baltymų turinčius produktus. Keletas pavyzdžių: pilno grūdo kruopos, riešutai, jūros gėrybės, žuvis bei paukštiena. Norintiems papildomai vartoti cinką, jo papildų galima įsigyti be recepto.

 

APIBENDRINIMAS
Atmink: svarbu palaikyti subalansuotą vitaminų bei mineralų lygį organizme. Tą padaryti gali valgydamas įvairius bei maistingus produktus. Nėra nieko blogo profilaktiškai pavartoti multivitaminų bei mineralų kompleksą, jeigu neturi galimybės sekti įvairios mitybos. Taip pat minėtasis kompleksas tinka, jeigu užsiimi intensyvia fizine veikla (darbas, sportas). Pastaruoju atveju, maistinių medžiagų poreikis apskritai yra didesnis, nei įprastai. Ypač jeigu lankai grupinius užsiėmimus sporto klube „Fankas“. Žinai, kad ten prakaitas liejasi laisvai ir kalorijos dega triženkliais skaičiais?

Straipsnis paruošė Mantas Paševeckas pagal sporto klubo „Fankas“ užsakymą. Kopijuoti be raštiško sporto klubo „Fankas“ leidimo- GRIEŽTAI DRAUDŽIAMA!

 

Kaip rasti sporto klubą Fankas? Kaip rasti sporto klubą Fankas?

+370 37 426868 +370 37 426868

SPORTO KLUBAS FANKAS
Savanorių pr. 111 (PC Žaliakalnio "IKI")

Tel./Fax.: (37) 42 68 68
El. paštas: info@fankas.lt