Darbo laikas: I-IV 6:00-23:00, V 6:00-22:00, VI 9:00-18:00, VII 9:00-18:00
Klausti
Išbandyti

9 požymiai, jog valgai per mažai

9 požymiai, jog valgai per mažai

Pakankamai sunku palaikyti normalų kūno svorį bei gerą mitybą, kuomet aplink tiek daug, atrodytų, patrauklių pasirinkimų. Tokių kaip greitas (nesveikas) maistas.

O kuomet svoris netenkina, dažnas griebiasi kraštutinumų. Pavyzdžiui badavimo.

Į savo automobilį irgi nepili kuro, tepalo, aušinimo skysčio?

Kodėl tada badauji? Tai žiauriai neteisingas pasirinkimas, kuris tau pridarys DAUG žalos...

Ar esi tikras, kad tinkamai aprūpini savo organizmą?

Štai 9 požymiai, jog galbūt ne visai:

 

1. Energijos trūkumas

Kalorijos tavo organizmui yra kaip benzinas/dyzelis/dujos tavo automobiliui.

Natūralu, jog nepakankamai valgant, nebus iš kur gauti energijos. Jausiesi mieguistas.

Jeigu dirbi, mokaisi, sportuoji, judi, tau standartiškai reikia ~2000kcal per dieną.

Atmink tokį dalyką: kuomet suvartoji daugiau kalorijų, negu sudegini, svoris auga. Kuomet suvartoji mažiau, nei sudegini, svoris krenta. Ši taisyklė taikoma formuojant savo kūną.

Jeigu valgysi per mažai, tau pasireikš energijos trūkumas (1 šaltinis).

Tas ypatingai svarbu sportuojantiems. Tinkamai nepavalgius jėgų truks, ypač jeigu tavo sporto šaka reikalauja tikslumo. Pvz. gimnastika (23 šaltinis).

Visgi, net toks paprastas dalykas kaip lipimas laiptais gali tapti kančia, jeigu badausi.

Atmink: per mažas kalorijų kiekis reiškia sumažėjusį energijos lygį, ypač užsiimant aktyvia veikla.

 

2. Iš galvos bėgantys plaukai

Kas gali norėti „pamesti“ plaukus...?

Normalu, kad dienos eigoje iš tavo galvos iškrenta keletas plaukelių. Tačiau jeigu besišukuojant jų būna pilnos šukos, arba nuo plaukų užsikemša vonia... na, tada jau turime problemą.

Maistinės medžiagos reikalingos plaukų augimui bei jų gyvybingumui palaikyti.

Per mažas kalorijų, baltymų, biotino, geležies bei kitų maistinių medžiagų trūkumas yra plaukų mirties priežastis (4, 5678 šaltiniai).

Viskas labai paprasta: kuomet tavo organizmas gauna nepakankamai maistinių medžiagų, jis visą gaunamą kiekį išnaudoja palaikyti gyvybiškai svarbiems organams, tačiau nieko neskiria plaukams ir kitoms, neesminėms tavo kūno dalims.

Atmink: su laiku gali atsisveikinti su plaukais dėka savo priimto sprendimo badauti.

 

3. Alkis

Štai tau logiškiausias/akivaizdžiausias dalykas pasaulyje: jeigu nepakankamai valgai, tave kamuoja alkis.

Moksliškai patvirtinta, jog staigus kalorijų „vengimas“ sujaukia hormonų, atsakingų už alkio bei sotumo jausmą, balansą. (9101112 šaltiniai).

Maisto vengimas skatina stiprų alkio jausmą bei didina potraukį nesveikam maistui. Galbūt todėl tos idiotiškos „dietos“, kurios skatina badauti, nepriveda prie gero ir jų nepavyksta laikytis ilgalaikėje perspektyvoje?

58 tiriamieji, kurių įprastas kalorijų kiekis buvo sumažintas 40%, vidutiniškai jautė 18% stipresnį alkio jausmą (10).

Žemas suvartojamų kalorijų skaičius didina kortizolio (streso hormono) lygius organizme. Jautiesi įsitempęs, norintis nesveiko maisto ir tiesiog akyse matai, kaip kaupiasi riebalai (1314 šaltiniai).

Atmink: badavimas sujaukia sotumo ir alkio hormonų balansą ir tikrai neatneša naudos tavo sveikatai.

 

4. Nevaisingumas

Per mažas maisto kiekis gali sujaukti moters gebėjimą pastoti.

Hipofizė ir pagumburis yra smegenų liaukos, reguliuojančios hormonus žmogaus organizme. Mokslas pastebi, jog ši sudėtinga liaukų sistema yra itin jautri į kalorijų skaičių (12 šaltinis).

Kuomet drastiškai sumažėja tavo kalorijų skaičius bei krenta riebalų procentas, hormonų balansas yra sujaukiamas.

Disbalansas liečia ir reprodukcinius hormonus, ko pasekoje pastoti tampa itin sunku arba visai neįmanoma. Pirmasis disbalanso požymis yra menstruacijų nebuvimas 2-3 mėn. (15 šaltinis).

Buvo atliktas tyrimas, kurio metu 36 moterys, svėrusios gerokai per mažai, sunormalizavo savo dienos kalorijų skaičių, priaugio svorio ir 90% jų susitvarkė menstruacijų ciklas. 73% moterų pavyko pastoti (16 šaltinis).

Taigi, jeigu norite susilaukti atžalų, pradėkite VALGYTI.

Atmink: per mažas kalorijų skaičius gali sujaukti hormonų balansą ir užkirsti kelią nėštumui.

 

5. Problemos su miegu

Miego trūkumas veda prie nutukimo (17 šaltinis). Tą aptarėme ankstesniame straipsnyje.

Persivalgymas, kaip ir per mažas maisto kiekis, sukelia problemų miegui. Kaip ir su viskuo gyvenime – turi būti balansas.

Mokslas patvirtino, kad per mažas kalorijų skaičius trikdo gilaus miego (REM) stadijas bei kenkia psichologinei sveikatai (18, 19 šaltiniai).

10 tiriamųjų merginų pabandė 4 savaites laikytis eilinės, kvailos dietos. Rezultatas: sunkumai užmiegant bei sutrikdytos REM miego stadijos (20 šaltinis).

Atmink: Jeigu sunku užmigti, nes jautiesi alkanas arba prabundi dėl alkio jausmo, vadinasi reikėtų apsilankyti virtuvėje.

 

6. Irzlumas

Užknisa pūkelis ant kojinės? Gal tu badauji?

Dar Antrojo Pasaulinio Karo metais, atlikus tyrimą, kurio metu savanoriai pabandė žiauriai mažai valgyti, buvo pastebėtas itin padidėjęs irzlumas (21 šaltinis).

1800 kcal per dieną. Tiek buvo leidžiama suvartoti šiems savanoriams vyrams. Jų dienotvarkei tai buvo per mažai. Vyrai tapo irzlūs bei per daug emocingi.

Tas pats tyrimas buvo pakartotas su 413 studentų bei moksleivių. Rezultatai pasikartojo (22 šaltinis).

Nori palaikyti nuotaiką? Nevenk maisto.

Atmink: mažas suvartojamų kalorijų kiekis siejamas su padidėjusiu irzlumu.

 

7. Šaltis

Ar tu esi iš tų žmonių, kuriems amžiais šalta? Tai gal jau pradėk valgyti?

Kuomet kūnas naudoja kalorijas, išsiskiria energija. Ta energija naudojama ir tavo kūno temperatūrai palaikyti!

Net ir nežymus kalorijų trūkumas gali sujaukti temperatūrą.

Šešis metus trukusio tyrimo metu, kuriame dalyvavo 72 studentai buvo pastebėtas toks reikalas: studentai, vartoję 1,769 kcal per dieną turėjo žemesnę kūno temperatūrą nei tie, kurie suvartojo 2,300–2,900 kcal. Tai nepriklausė nuo jų fizinio aktyvumo lygio (23 šaltinis).

Taip pat pastebėta, jog mažiau valgiusiųjų studentų T3 lygiai buvo nukritę. T3 yra hormonas, atsakingas už kūno temperatūrą (24).

Kito tyrimo metu, kuriame dalyvavo 15 moterų su viršsvoriu, T3 lygiai sumažėjo 66% per 8 savaites. Moterys vartojo po 400 kcal per dieną (25 šaltinis).

Atmink: šalta? Vadinasi per mažai valgai. Žemas kalorijų kiekis atitinkamai mažina T3 hormono lygį.

 

8. Vidurių užkietėjimas

Vidurių užkietėjimas yra ženklas, jog valgai per mažai.

Vidurių užkietėjimas apibūdinamas kaip 3 ar 4 tuštinimaisi per savaitę. Dažniausiai juos lydi didelis sunkumas.

18 tiriamųjų, kurie vartojo per mažą kiekį kalorijų, patyrė vidurių užkietėjimą. Jiems nepadėjo net tai, jog mityboje buvo gausu skaidulų, kas dažnai traktuojama kaip pats svarbiausias faktorius normaliam žarnyno funkcionavimui užtikrinti (26 šaltinis).

Kita grupė (301 tiriamasis) patyrė tą patį rezultatą. Tyrime dalyvavo universitetinio amžiaus merginos (27 šaltinis).

Atmink: dietų laikymasis sujauks žarnyno balansą, taip pat ir „pamalonins“ vidurių užkietėjimas.

 

9. Nerimas

Normalu, jog dieta erzina. Tačiau pastovus maisto trūkumas gali privesti prie rimto nerimo sutrikimo.

2500 paauglių Australijoje, praktikuojančių alinančias dietas teigė, jog juos kankina nerimas bei depresija (28 šaltinis).

Nerimo sutrikimai taip pat pasireiškia ir viršsvorį turintiems žmonėms, kurie užsiima dietomis. Nors tai gresia tik vienam iš penkių, stipriai nevalgančių asmenų, tačiau Tu vis tiek rizikuoji prailginti potencialių problemų sąrašą (29 šaltinis).

Atmink: per mažas suvartojamų kalorijų kiekį prives prie nerimo, depresijos bei padidėjusio emocingumo.

 

Apibendrinimas
Negalima nei persivalgyti, nei badauti. Nėra teisybės, ar ne?
Nori padaryti sau paslaugą? Nenerk stačia galva į idiotiškas „dietas“ ir nežalok savęs. NĖRA jokio būdo greitai numesti svorio. NĖRA. Riebalų deginimas ar svorio metimas yra ilgas, sunkus, tačiau tuo pačiu ir smarkiai atsiperkantis procesas.
Pagalvok: ar gi smagu kankinti save? Manome, jog smagiau mėgautis teisingu maistu, karts nuo karto save pasilepinti ir protingai siekti savo rezultatų, kol kiti toliau bando išradinėti dviratį.
 

 Straipsnį paruošė Mantas Paševeckas pagal sporto klubo „Fankas“ užsakymą. Kopijuoti be raštiško sporto klubo „Fankas“ leidimo- GRIEŽTAI DRAUDŽIAMA!

Kaip rasti sporto klubą Fankas? Kaip rasti sporto klubą Fankas?

+370 37 426868 +370 37 426868

SPORTO KLUBAS FANKAS
Savanorių pr. 111 (PC Žaliakalnio "IKI")

Tel./Fax.: (37) 42 68 68
El. paštas: info@fankas.lt